کارگاه آموزشی با موضوع «کاربردهای هوش مصنوعی در بانکداری» با حضور جمعی از نوجوانان نخبهٔ دبیرستانی (سه پایهٔ دورهٔ دوم متوسطه) برگزار شد.
کارگاه آموزشی با موضوع «کاربردهای هوش مصنوعی در بانکداری» با حضور جمعی از نوجوانان نخبهٔ دبیرستانی (سه پایهٔ دورهٔ دوم متوسطه) برگزار شد.
این کارگاه آموزشی، به همت پژوهشکده پولی و بانکی در بعدازظهر روز ششم آذر ۱۴۰۳ در سالن شمارهٔ ۳ مرکز همایشهای بینالمللی برج میلاد برگزار شد.
این ارائه با هدف آشنا کردن نوجوانان دبیرستانی نخبه با کاربردها و فرصتهای هوش مصنوعی در بانکداری طراحی شده بود. در ابتدای کارگاه، بهمنظور درک نحوهٔ عملکرد سیستمهای هوشمند و اهمیت آنها در تحلیل دادهها و انجام وظایف انسانی با سرعت و دقت بالا، به تعریف و معرفی هوشمصنوعی همراه با توضیح تکنولوژیهای اصلی پشت آن مانند یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، پردازش زبان طبیعی، بینایی کامپیوتر و کلانداده پرداخته شد. این توضیحات به شرکتکنندگان، تصویری کلی از فناوریهای مورد استفاده در هوش مصنوعی ارائه کرد.
در ادامه، کاربردهای عملی هوش مصنوعی در بانکداری بررسی شد؛ این بخش به معرفی نقش چتباتهای هوشمند در بهبود خدمات مشتری، سیستمهای تشخیص تقلب برای مقابله با جرایم مالی، ابزارهای مدیریت ریسک و اعتبارسنجی برای تحلیل دادههای مالی، و تحلیل رفتار مشتری برای ارائه خدمات شخصیسازیشده اختصاص یافت.
همچنین، پردازش تصویر در بانکداری برای احراز هویت از طریق چهره، امضا و اسناد نیز مورد بحث قرار گرفت تا نشان داده شود که چگونه هوش مصنوعی نه تنها کارایی بانکها را افزایش میدهد، بلکه تجربه مشتریان را نیز بهبود میبخشد. به عنوان یکی از مباحث مهم در این کارگاه آموزشی، به اهمیت اخلاق در هوش مصنوعی پرداخته شد. چالشهای مهمی مانند حفظ حریم خصوصی، شفافیت در تصمیمگیری سیستمهای هوشمند، و مسئولیتپذیری در قبال نتایج این فناوریها مورد بحث قرار گرفت؛ هدف از این بخش، تأکید بر ضرورت توسعهٔ مسئولانهٔ هوش مصنوعی در بانکداری بود.
در ادامه، به آیندهٔ بانکداری هوشمند و روندهای آیندهای که هوش مصنوعی میتواند ایجاد کند، اشاره شد و نشان داده شد که چگونه این فناوری میتواند نیازهای متغیر مشتریان را پیشبینی کرده و خدمات بانکی را به سطوح جدیدی ارتقا دهد. در بخش پایانی، نقشهٔ راهی برای نوجوانان علاقهمند ارائه شد؛ این نقشهٔ راه، مشاغل آیندهمحور در تقاطع هوش مصنوعی و بانکداری، مهارتهای ضروری برای موفقیت در این حوزه، و مسیرهای تحصیلی و حرفهای مناسب را معرفی کرد و به نوجوانان توضیح داده شد که چگونه میتوانند با انتخاب رشتههای مرتبط با علوم داده، هوش مصنوعی و تحلیل سیستمها، به فرصتهای شغلی نوظهور در این حوزه دست یابند. در نهایت می توان گفت که این کارگاه آموزشی، با هدف الهامبخشی به شرکتکنندگان و ایجاد انگیزه برای پیگیری حرفهای در این زمینه طراحی شده بود.