کارگاه آموزشی «داستان یک روز معمولی از آیندهٔ صنعت بانکی» (ویژهٔ نوجوانان) برگزار شد

ارسال شده در تاریخ :

کارگاه آموزشی با موضوع « داستان یک روز معمولی از آیندهٔ صنعت بانکی» با حضور جمعی از نوجوانان دبیرستانی ( سه پایه‌ٔ دورهٔ دوم متوسطه) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، این کارگاه آموزشی با تدریس آقای دکتر مسعود نارنجی (مشاور مرکز تحقیقات بانک ملت) در پیش از ظهر روز ششم آذر ۱۴۰۳ در سالن شمارهٔ ۳ مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد.با توجه به اینکه امسال برای نخستین‌بار، همایش بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت، مخاطبانی از دبیرستان‌های کشور را نیز میزبانی می‌کرد در ابتدای کارگاه، دکتر نارنجی به بیان مختصری از چرایی و چگونگی برگزاری این همایش پرداخت.
در ادامه، به‌منظور آشنایی دانش‌آموزان دبیرستانی با مفاهیم آینده‌محور در حوزهٔ بانکداری و نظام‌های پرداخت، به شیوهٔ داستان‌محور به معرفی تغییرات احتمالی و نوآوری‌های بانکداری پرداخته شد؛ با این هدف که دانش‌آموزان با شغل‌های آینده در این حوزه آشنا شوند و انگیزه‌ای برای ورود به این عرصه پیدا کنند. داستان با محوریت «آینده‌ی بانکداری و نقش فناوری در زندگی روزمره» ارائه شد تا دانش‌آموزان را به دنیای بانکداری هوشمند و فرصت‌های شغلی مرتبط وارد ‌کند.
شخصیت‌های اصلی داستان، نیکراد و لنا، دو نوجوان ۱۵ ساله بودند که در یک روز عادی از زندگی خود، از ابزارها و خدماتی استفاده می‌‌کردند که در دنیای بانکداری آینده کاملاً معمول شده‌اند. این موضوعات در قالب داستان نشان می‌داد که چگونه نوآوری‌هایی مثل بانکداری هوشمند، بلاکچین، رمزپول‌ها و اینترنت اشیاء که امروز دانش‌آموزان فقط درباره‌شان می‌شنوند در آینده به بخشی از زندگی روزمره تبدیل می‌شوند.
در این داستان، روز این دو نوجوان با صدای دستگاه هوشمند خانگی آغاز می‌شود که نه تنها دما و نور اتاق را تنظیم می‌کند، بلکه وضعیت مالی آنها را نیز مدیریت می‌کند. این دستگاه، شهریهٔ کلاس‌های آنلاین آن‌ها را پرداخت کرده و پیشنهادهای مالی هوشمند برای سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد و ادامهٔ داستان.
در کل، ساختار این داستان در قالب چهار بخش ارائه شد؛ در بخش اول، به مقدمه‌ای از زندگی روزمره در دنیای آینده یعنی تصویری از سال ۱۴۱۵ پرداخته شد، در بخش دوم، به‌منظور آشنایی با اینترنت اشیاء و بلاکچین، چگونگی حضور در یک فروشگاه با پرداخت‌های غیرتماسی و بایومتریک تشریح گردید، در بخش سوم، به‌منظور آشنایی با مباحث مشاوره‌های مالی و هوش مصنوعی، به موضوع ابزارهای مشاوره‌های مالی و راهنمایی سرمایه‌گذاری در بانک پرداخته شد.
 و در بخش چهارم، به‌منظور آشنایی با رمز پول و تکنولوژی امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) ، تجربه خرید یک محصول با رمزپول و کارت هوشمند بررسی شد. درنهایت می‌توان گفت این ارائه با نمایش استفاده از فناوری‌های پیشرفته و ترکیب آن‌ها با یک داستان، نوجوانان را با مفاهیمی مانند هوش مصنوعی، امنیت سایبری، بلاکچین و رباتیک آشنا کرد و هدف از این آموزش روایی، را می‌توان تشویق به خلاقیت، نوآوری و آمادگی برای مشاغل آینده در حوزهٔ فناوری قلمداد کرد.