در نشست اول ارایه مقالات روز اول همایش بانکداری نوین و نظامهای پرداخت، سه مقاله ارایه شد
به گزارش روابط عمومی
پژوهشکده بانک مرکزی، این نشست با حضور هیات رییسه دکتر ژاله زارعی و دکتر داوود کریم زادگان برگزار شد.
در ابتدای این نشست، مقاله «بانکداری در متاورس؛ فرصت ها و انتخاب های پیش روی بانک ها در مواجهه با متاورس» به قلم آقایان جعفر صفاری و سید محمد قاسم تبار، ارایه شد.

در این مقاله بیان می شود که متاورس از جذابترین و به روزترین تجربه های عصر دیجیتال است که با ترکیب فناوری های پیشرفته ای چون واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، هوش مصنوعی و بلاکچین، در حال عرضه و رشد می باشد. در این مقاله اقتصاد و اکوسیستم متاورس بررسی و ترسیم می گردد و بیان می شود متاورس دارای اقتصاد و اکوسیستم رو به رشدی است که تخمین زده می شود تا سال 2030 حجم آن به 1.6 تریلیون دلار برسد که این رشد برای بانک ها می تواند بسیار جذاب باشد.
در ادامه، ضمن تعریف بانکداری متاورسی و بر شمردن فرصت هایی که متاورس و فناوری های متاورسی در اختیار بانک ها می گذارند، بیان می شود که
بانک ها می توانند در مواجهه با متاورس ۱۲ رفتار و واکنش، ذیلِ عنوان دو رویکرد عمده "بانکداری با متاورس" و " بانکداری در متاورس" داشته باشند. همچنین بیان می شود ورود به متاورس برای بانک ها می تواند یک تصمیم راهبردی باشد چرا که این تصمیم برای کوتاه مدت نیست بلکه مربوط به فرصت های میان مدت و بلند مدت بانک خواهد بود.
نتیجه ای که نویسندگان این مقاله می گیرند این است که تصمیم گیرندگان و مدیران ارشد بانک ها می بایست در قدم اول پتانسیل های فناوری های متاورسی و فرصت های پیش روی بانکداری متاورسی را بشناسند و بر اساس آمادگی و بلوغ بانک، آمادگی اکوسیستم (اعم از بخش دولتی و بخش خصوصی) و توانایی ها و راهبردهای کلی خود، تصمیمات خود را بر اساس
رفتارهای دوازده گانه شرح داده شده، در خصوص متاورس و فناوری های متاورسی اتخاذ نمایند.

در ادامه این نشست، مقاله دوم «شناسایی و اعتبارسنجی مؤلفههای اکوسیستم بانکداری دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی» به قلم آقایان حسن رشیدی، فواد کوهزادی، مهرشاد شجاعی و سید محمد کامل حسینی، ارایه شد. براساس این مقاله، یکی از مهمترین راههای استفاده از فرصتهای بهرهگیری از فناوریهای دیجیتال، ایجاد یک اکوسیستم بانکداری است که در آن علاوه بر عرضه محصولات اصلی بانکی به مشتریان، آنها به شرکتهای ثالث که تأمینکنندگان خدمات هستند متصل میشوند. به عبارت دیگر، بانکها تبدیل به پلتفرمی میشوند که در آن مشتریان و تأمینکنندگان خدمات با هم در جهت تأمین منافع همه گروههای ذینفع تعامل دارند.
هدف پژوهش حاضر شناسایی و اعتبارسنجی مؤلفه های اکوسیستم بانکداری دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی بوده است. این پژوهش توصیفی تحلیلی با بهره گیری از روش آمیخته (کیفی-کمی) انجام شده است.
در بخش کیفی با استفاده از ابزار مصاحبه با خبرگان، مؤلفه های پژوهش استخراج گردید و سپس در بخش کمی، اعتبارسنجی مدل انجام گردید. در بخش کیفی جهت تجزیه و تحلیل آماری از نرم افزار Maxqda و در بخش کمی از نرم افزارهای Amos و Spss استفاده شده است.
یافته های پژوهش نشان داد پس از آنکه 112 کد اولیه بدست آمد، از دسته بندی این کدها، تعداد 24 مقوله فرعی حاصل شد و نهایتا در 6 مقوله اصلی شامل پیشرانهای پیاده سازی هوش مصنوعی در بانکداری دیجیتال، فناوری های نوین هوش مصنوعی در تحول بانکداری دیجیتال، بهبود تجربه کاربری در خدمات بانکداری دیجیتال، افزایش اعتماد مشتریان به سیستم های هوشمند، استراتژی های آموزش بهینه بهره برداری از هوش مصنوعی و چالش های پیاده سازی هوش مصنوعی در بانکداری دیجیتال دسته بندی شدند. همچنین اعتبارسنجی مدل پژوهش مورد تأیید قرار گرفت.
همچنین مقاله سوم این نشست نیز با عنوان « بانکداری باز: تجربه جهانی موفق از همزیستی و همتکاملی در زیستبوم بانکی » به قلم آقایان بهمن کاظمی دهقی و سجاد چاییچی ارایه شد.
براساس این محتوای مقاله، بانکداری باز یکی از تحولات بزرگ در صنعت بانکداری است که فضای جدیدی برای نوآوری و همزیستی در زیستبوم بانکی بین بانکها و شرکتهای فینتک فراهم کرده است. این مدل با استفاده از API های امن، به بانکها و شرکتهای ثالث اجازه میدهد تا با رضایت مشتریان، دادههای مالی آنها را به اشتراک بگذارند و خدمات مالی متنوعتری ارائه دهند. در این مقاله، تجربههای جهانی بانکداری باز و تاثیر آن در کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه، از جمله روسیه و ایران بررسی میشود.
مقاله همچنین به چالشهای مربوط به زیرساختها، امنیت دادهها و مقررات بانکی پرداخته و نقش مقررات بینالمللی مانند PSD2 و FATF در توسعه بانکداری باز و کاهش وابستگی به سیستمهای مالی جهانی را تحلیل میکند. پیشنهادها برای پیادهسازی موفق بانکداری باز در ایران، شامل ایجاد چارچوبهای قانونی مناسب، افزایش همکاریهای بینالمللی و تقویت امنیت دادهها است.
نتایج این مطالعه نشان میدهد که بانکداری باز، علیرغم وجود چالشها، میتواند به عنوان ابزاری مؤثر برای توسعه نوآوریهای مالی و کاهش اثرات تحریمهای بینالمللی در ایران عمل کند.