مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک گفت: آینده بانکداری نوین و نظامهای پرداخت از مسیر حوزه نوآوری میگذرد.
به گزارش روابط عمومی
پژوهشکده پولی و بانکی؛ دکتر علیرضا ماهیار، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک در بخش دوم از صبح روز نخست یازدهمین همایش سالانه بانکداری نوین و نظامهای پرداخت که با محوریت زیستبوم بانکداری هوشمند؛ حکمرانی دیجیتال و نظارت فناورانه در حال برگزاری است گفت: شرکت ملی انفورماتیک به عنوان بازوی فناوری و نوآوری بانک مرکزی به عنوان یک گروه جریانساز بین دو زیستبوم خدمات مالی و زیستبوم فناوری نگاه تحولگرایانه را دنبال میکند. در زیستبوم خدمات مالی، واژه خدمات صرفاً حوزه پرداخت را شامل نمیشود. بلکه مفهوم آن گستردهتر بوده و هرگونه خدمت مالی که در اپلیکیشنها و سکوهای غیرمالی به عنوان یک جریان جدید مورد استفاده قرار میگیرد را شامل میشود. در زیستبوم فناوری نیز براساس فرمایشات وزیر محترم ارتباطات و فناوری، تجربه مشتری مهمترین رکن در این زیستبوم است. شرکت ملی انفورماتیک تلاش دارد که تعامل بین این دو زیستبوم را در قالب یک جریان تحولگرایانه در اقتصاد دیجیتال کشور فراهم آورد.
مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک خاطر نشان کردند یکی از مهمترین مفاهیم در این دو زیستبوم، مفهوم شمول مالی و سواد مالی است. شواهد آماری نشان میدهد ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور بیش از ۱۲۰ درصد است. به طوری که تلفن هوشمند به عنوان بخشی از زندگی روزمره مطرح است. به گونهای که، خرید از سوپرمارکتها، تردد با تاکسی، پرداخت قبوض و ... همه به صورت الکترونیکی و مجازی شده است. بر این اساس، این حوزه خدمات مالی و فناوری نیازمند سرمایهگذاری است که این سرمایهگذاری نیاز به افزایش سواد مالی دارد. لذا، شرکت مدیریت انفورماتیک در نظر دارد سواد مالی حوزه خدمات مالی و فناوری را با همکاری پژوهشکده پولی و بانکی دنبال نماید.
دکتر ماهیار در ادامه افزودند که بیل گیتس معتقد است، بانکداری لازم است اما دیگر بانک لازم نیست. این گفته وی در این روزها به خوبی نمایان است. به طوری که مشاهده میشود در داخل سکوها، خدمات بانکی در قالب بانکداری باز و هوش مصنوعی و تعامل پذیری بین سرویسها باعث شده است سبک دیگری از زندگی را داشته باشیم. امروزه، اپلیکیشنها و برنامههای تکمنظوره تقریباً در حال از بین رفتن هستند و برنامههای چندمنظوره با داشتن اهداف چندگونه سطح جدیدی از تجربه مشتری را فراهم آوردهاند که باعث شده است مشتری سبک جدیدی از زندگی را تجربه نماید.
مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک درخصوص بلاکچین و حوزه ارزهای دیجیتال اظهار داشتند یکی از ابعاد آن رمز داراییها است. اما علاوه بر این ابعاد، مباحث مربوط به قراردادهای هوشمند و طراحی نسل جدید هستههای بانکی از دیگر ابعاد آن هستند. مشاهده میشود که از سال ۲۰۲۰، ادبیات مربوط به Core های متمرکز درهم تنیده در بحثهای امنیت و اجرا و حتی سختافزاری منسوخ میشود. امروزه Core Banking به صورت غیرمتمرکز و در فضای چندوجهی و چند بعدی است و این غیرمتمرکز بودن به بحث امنیت و اجرا را در شبکههای مختلف داشته باشیم. به طوری که، تمرکز بر یک حوزه مانند ماینینگ یا ابزارهای پرداخت محکوم به شکست هستیم اما اگر همه این موارد در کنار هم دیده شود و خدمات مالی را به صورت یک سبد جامع حتی در حوزه رمز داراییها درنظر گرفته شود میتواند تغییرات وسیعی را ایجاد کند که نمونه بارز آن سکوهای خارجی است که وجود دارند.
وی در ادامه با تأکید بر بانکداری سبز اظهار داشتند بانکداری سبز صرفاً به مفهوم تأمین برق خورشیدی و حذف کاغذ از شعب نیست. بلکه این نوع از بانکداری، بانکداری هوشمند را نیز در بردارد و حدف کاغذ بخشی از این نوع از بانکداری است. بانکداری سبز کمک میکند که مراجعه فیزیکی مشتری به بانک کمتر شود و احراز هویت دیجیتال و امضای دیجیتال مشتری از جمله مفاهیمی هستند که به بانکداری سبز کمک میکنند. بانکداری سبز کمک کرده است که پرداختهایی که از طریق کارت بانکی صورت میگرفتند تغییر یافته و با استفاده از تلفن همراه، اثر انگشت و حتی چهره انجام میشود. به طوری که، در سال ۲۰۲۵، به میزان ۳۰ درصد از شبکه پرداخت به حوزه بایومتریک برود. این موضوع نیز امنیتی را به دنبال دارد که گم شدن کارت و سرقت رفتن پسورد از بین میرود.
دکتر ماهیار به نوآوری تجاری اشاره داشتند و اعلام کردند که در این حوزه عملکرد مناسبی داشته است اما در نوآوری حاکمیتی ضعف جدی وجود دارد. شرکت ملی انفورماتیک با همکاری بانک مرکزی درصدد است برنامه نوآوری حاکمیتی را با محوریت نظارت و قانونگذاری در حوزههای رگتکها و سافتتکها و حوزههای مشابه دنبال نماید.
مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک افزود: ما نسبت به حوزههای دیگر عملکرد خوبی داشتهایم، با این حال در حوزه نوآوری حاکمیتی، به نظر میرسد که دارای ضعفهایی جدی هستیم. بنابراین گروه ملی انفورماتیک با کمک بانک مرکزی درصدد است تا برنامه نوآوری حاکیتی را با محوریت حوزههای جدید از جمله حوزههای تنظیمگری و نظارتی و همچنین حوزههای تحولگرایانهای که نظام پرداخت را به سمت مطلوبی پیش ببرند، ایجاد کنیم.
وی در پایان تاکید کرد: هدف ما این است که در هاب نوآوری گروه ملی انفورماتیک، به عنوان یک زیرساخت نوآوری مفاهیم را برای طرحهای جدید در حوزه نوآوری حاکمیتی ایجاد کنیم و بیشک مسیر آینده بانکداری نوین و نظامهای پرداخت از حوزه نوآوری میگذرد.