کریس اسکینر، کارشناس و صاحبنظر در حوزه فینتک گفت: دادهها هسته اصلی و مرکزی شکلگیری فینتکها هستند و فینتکها با کشف دادهها و تحلیل آنها به خلق فرآیندهای جدید میپردازند.
به گزارش روابط عمومی
پژوهشکده پولی و بانکی، کریس اسکینر، کارشناس و صاحبنظر در حوزه فینتک در نخستین روز از یازدهمین همایش سالانه بانکداری نوین و نظامهای پرداخت که با محوریت زیستبوم بانکداری هوشمند؛ حکمرانی دیجیتال و نظارت فناورانه در حال برگزاری است با اشاره به آینده بانکداری هوشمند گفت: امروز، بزرگترین موضوعی که باید به آن پرداخت به آینده فناوری بانکداری در جهان بازمیگردد. البته مسائلی مانند شرایط سیاسی فناوری اقتصادی در پیشبینی آینده بانکداری اثرگذار هستند اما برخی رویدادها باعث میشود که تحولات در کسبوکارها با سرعت بالاتری شکل بگیرد برای مثال متاورس و هوش مصنوعی امروز خدمات پرداخت را تحت تاثیر قرار دادهاند.
او ادامه داد: من در سال ۲۰۱۴ به ایران پیشنهاد کردم تا بر روی بیتکوین سرمایهگذاری انجام دهد تا بتواند تحریمها را نیز دور بزند آن زمان قیمت بیتکوین ۲۰ هزار دلار بود و امروز به بیش از ۹۰ هزار دلار رسیده است.
این صاحب نظر در حوزه فینتک افزود: باید اعتراف کرد که دنیایی که ما در آن بزرگ شدیم گذشته است، بنابراین باید تفکر متفاوتی را اتخاذ کنیم و همه چیز را به چالش بکشیم به طوری که بسیاری از بانکها در ۱۰ سال گذشته با فناوری کنار آمدند و امروز فینتک بانکها را بلعیده است و در معنا میتوانیم بگوییم بانکی به معنای گذشته دیگر وجود ندارد.
اسکینر گفت: باید بدانیم که موضوع تمرکززدایی هم یک چالش است و هم یک موضوع حتمی است که رخ میدهد؛ همانگونه که بیل گیتس اشاره کرد ما نیاز به بانکداری داریم اما دیگر نیازی به بانک نداریم یعنی خدمات ما باید در حوزه بانکداری دیجیتال شود چرا که آنچه امروز با آن روبرو هستیم در حوزه بانکداری با گذشته متفاوت است؛ برای مثال اینترنت در ابتدا برای انتقال اطلاعات طراحی شد با این حال بعد از گذشت زمان به سمت شبکهسازیهای جهانی برای کسب و کارها و خدمات مالی و فناوری حرکت کرد. بنابراین فردا بسیار دیر است. ما باید استفاده از خدمات هوشمند را به صورت یکپارچه و شبکهای انجام دهیم. در این زمینه بریتانیا اولین کشور پیشگام بود.
وی در ادامه افزود: امروز در زمینه فینتک تغییرات بسیاری در خدمات بانکداری در سطح جهانی رخ داده است. در سال ۲۰۱۱ فینتک، یک بخش کوچکی از خدمات مالی بود اما امروز ۳۸ درصد از بازارهای خدمات بانکی دنیا را به خود اختصاص داده است. بنابراین باید به هر بخشی از امور مالی به صورت یک چشمانداز نگاه کرد.
این صاحب نظر در حوزه فینتک ادامه داد: در سال ۲۰۱۴ فینتک در ایران شامل برخی از شرکتهای دانشبنیان بود؛ اما امروز این حوزه در ایران بسیار رشد داشته است. امروز نوجوانها در حال تغییر چشمانداز صنایع مالی در جهان هستند و بسیاری از کسانی که امروز به عنوان استانداردهای بزرگ در حوزه فینتک شناخته میشوند و در این بخش پیشرو هستند قبلاً به هنگام آغاز به کار نوجوان بودند. در حال حاضر، برخی از طراحان فینتک چندین برابر بانکهای بزرگ سرمایه به دست آوردهاند.
اسکینر بیان داشت: به این ترتیب بانکها نیز امروز از مدلهای جدید فینتک برای تغذیه خود استفاده میکنند که هسته اصلی پیشرفت در این زمینه محسوب میشود. برخی از کمپانیها و شرکتهای فناوری سرویسهای خدمات و پرداخت فینتک دارند و با اینکه بانک نیستند خدمات پرداخت بانکی انجام میدهند به عبارتی در آینده بانکها دیگر خدمات نظام پرداخت را انجام نخواهند داد به طوری که امروز حتی نزدیک به ۲۰۰ هزار کاربر حوزه فینتک خود بانکها هستند.
او با اشاره به قابیلیتهای فینتک در حوزه شبکه پرداخت با طرح یک مثال گفت: در سال ۲۰۲۳ در روز بلکفرایدی در هر دو ثانیه نزدیک به ۱۵ میلیون دلار موبایل آیفون به فروش رفت که درنهایت در یک روز نزدیک به ۱۵۰ میلیارد دلار موبایل آیفون فروخته شد و تحویل آن طی ۴ روز صورت گرفت که نشان از پیشرفت بسیار بالای فینتک در این زمینه است.
این کارشناس حوزه فینتک ادامه داد: در رابطه با آینده بانکداری باید گفت که بانکها باید مدل خود را تغییر دهند و از طریق خدمات شبکه، فعالیتهای خود را به روزرسانی کنند. در دوران پس از کووید، بانکداری در حال ناپدید شدن است و سیستمها در حال تغییر به فرآیندها هستند و بیشک پلتفرمها امروزی، جای بانکها را در آینده میگیرند.
اسکینر با اشاره به مزیتهای هوش مصنوعی در حوزه فینتک اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائل در این حوزه به جمعآوری و تحلیل دادهها از طریق هوش مصنوعی باز میگردد. بر این اساس فینتکها با کشف دادهها و تحلیل آنها به خلق فرایندهای جدید میپردازند. با این حال در رابطه با امنیت دادهها بیشک باید در سیستم بانکداری آینده پایش اطلاعات و امنیت دادهها و امنیت سرمایه مورد توجه قرار بگیرد.
وی افزود: در طرف دیگر هوش مصنوعی در انجام پروژهها با سرعت بسیار بالایی کار میکند. شرکت مورگان برای تحقق یک پروژه نیازمند ۳۶۰ هزار ساعت کار بود که هوش مصنوعی آن را طی چند دقیقه تحلیل و ارزیابی کرد؛ بنابراین میتوان گفت که سرعت پیشرفت آنچنان سریع است که همه چیز در کمترین زمان در حال تغییر است و ما ملزم هستیم تا به جای ایستادگی در برابر هوش مصنوعی با آن کار کنیم.
هوش مصنوعی در حال یکپارچه کردن، بقادار کردن و پایدار کردن دادههای انسانی است و همانگونه که داروین گفت نژادی که بتواند با شرایط سازگار باشد باقی میماند و در نهایت سیستم بانکداری در آینده نیز باید خود را با شرایط جدید سازگار کند.